6 månader

Idag blir sötnötstösen 6 månader. Detta har firats med ett besök på Öppna Förskolan på förmiddagen för lite sång, lek och fika. Och vid lunch bar det iväg mot BVC för läkarkontroll och sprutor. Denna gång hade hon gått upp bra i vikt och väger nu 6610 gram, en viktuppgång på 710 gram på en månad är inte illa. Hon är även nu 66,5 cm lång, 2,5 cm längre än förra gången. Bra sammarbete mor och dotter där, mamman har skyfflat i mat och tösen har tackat och tagit emot.
 
Läkarundersökningen gick fint, hon gick igenom testerna och charmade farbror doktorn. Honom var hon minsann inte reserverad emot som hon kan vara mot andra män som ex farfar och morfar, konstigt! Sprutor togs det även idag, ett två stick! Lite gråt av chocken som snabbt gick över men stackarn fick lov att få en till spruta för den ena läckte och de var rädda att hon inte fått i sig tillräckligt. Detta gillade hon inte, så tårarna blev lite fler och lite längre ledsen än innan. Men hon repade sig och blev glad igen och började snacka för fulla muggar, troligtvis snackade hon om hur dum den där doktorn var som stack henne en till gång i benet.
 
Efter BVC-besöket tog sig tösen en liten lur på 2 timmar ungefär. När det vaknades åt vi middagspuré bestående av potatis/palsternacka/morot och till efterrätt smaskades det på katrinplommonpuré (hon är lite hård i magen, så det gäller att ösa i med katrinplommon), till detta dracks det vatten.
 
Nu sussar hon sött igen. Trött som tusan när pappa kom hem, dum mamma som hållt henne vaken, så det slank inte ner så mkt kvällsvälling för ögonlocken var så tunga...
 
Och nu till mamman, lovade ju att tala om hur det gått och nu är det ju 6 månader efter graviditeten så vi kan väl summera lite. Det som är synd är att jag inte skrivit upp eller tagir några mått direkt efter graviditeten, utan gjorde det först efter två månader men det får gå. Man ska inte stirra sig blint på vikt men vi snackar lite om det ändå. Jag gick som ni vet upp 12 kilo under graviditeten, idag har jag gått ner 18,5 kilo. Vikten jag har idag var det längesedan jag hade,vi får väl se var det slutar. Nu till centimetrar och jämförelsen får jag göra från mätningarn i november, som är 4 månader sedan. Midjemåttet: - 7 cm och Magmåttet; -9 cm. Dessa mått är önskvärda att bli bättre, har inte tränat min bålstyrka som jag ska, så det måste bli en uppryckning. Måste planka varje dag! Hur jag har burit mig åt för att komma dit jag är idag är att jag promenerar 6-7 dagar i veckan , försöker ¨hålla ett raskt tempo a la Tina och gå minst 1,5 h. Maten är hederlig husmanskost men försöker att tänka på att inte stoppa i mig mer än vad jag gör av med, så tallriken brukar bestå av mer grönsaker och protein än kolhydrater. Mellis äter jag också, när jag hinner med vill säga, ofta blir det en frukt för det går snabbt men ibland blir det lite matigare och bättre, ex kvarg med bär och mandelflarn. Godis och chips intaget är faktiskt lågt, när jag jobbade var det ett måste både fredag och lördag, nu blir det ibland men då blir det mest chips och då äter jag till det är slut i påsen. Jag gillar ju att baka och har frysen full men äter av det gör jag kanske någon gång på helgen, kaffe smakas ta mig tusan nästan bäst helt svart. Träning då, jo jag försöker ta mig til gymet för det ska ni veta att vara gravid gör att det hänger både här och där och att man är slapp. Målet är 2-3 gympass i veckan men det lyckas jag inte alltid med, så detta måste vekligen bli en skärpning, tur nog har jag i allfall mina promenader. 
 
Det var nog allt, för nu vill säga....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0