För vem egentligen?

Hektisk tid på jobbet. Sitter i omdömesskrivningar för elever i år 8 och egna utvecklingssamtal i min nia. En sak som jag reflekterat över, nu när jag sitter i utvecklingssamtal är all tid som lärare gör för att skriva ett omdöme om en elev. Man sitter timtals med detta omdömesskrivande och till vilken nytta är det? Vem läser var de ligger nu i sin utveckling och vem tittar på potentiella utvecklingssmål i samtliga ämnen? Jag betvivlar att elever och vårdnadshavare lusläser omdömena, de kommer knappt med på samtalet ens. Det som intresserar är om det uppnått målen och om det eventuellt skulle ligga efter i ngt ämne. En sammanställning om man uppnått målen eller ej tycker jag räcker som ett hemskick.

Jag tycker att man hellre bjuder in föräldrar till en kväll på skolan, där lärarna sitter i olika rum redo att ta emot frågor om ämnet och om deras barn. Eleverna pratar man ju med regelbundet vad som krävs, vad som bedöms, vad som ska göras och vad de ska tänka på.

Jag grymtar åt denna lärarupgift, omdömesskrivningen, men jag gör det för att jag blivit tillsagt att göra det, inte för att det känns givande och kul....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0