In Sweden we call it a grop

Hej!

Jag har en snäll make och han fixade bilderna åt mig igår när han kom in från bygget, så det bjussas lite som utlovat på slutet av inlägget.

Likt en annan bloggare som jag följer, så är det här med att hitta engelska ord på betällning inte lätt. Jag känner igen mig i hennes inlägg om hur dumt det måste låte ibland, men för all del man gör sig förstådd. Jag har en elev i en klass som inte kan svenska, eleven ska bara vara här en kort tid så det får bli engelska, för spanska som eleven talar kan jag inte ord av. Detta med att tala engelsa sätter mig lite på plats, svårt att hitta ord och nu när vi håller på med orientering. Tidigare i veckan var jag och eleven ute och traskade med varsin karta och jag skulle förklara hur man passar kartan (lägga kartan efter verkligheten). Jag finner inte orden men säger ¨You must put the map like it is in the reality, and always go around the map¨. Hon ser lite frågande ut men jag visar även och gestikulerar så hon ska förstå. Fortsätter ¨Now we are here, this is the gymnastikbuilding, all buildings are black at the map¨. Vi traskar en bit ¨Know we hare att parkingplace, you see, and here is a black streck, like this, and it's a track, you know here¨Jag pekar på stigen som vi börjar traska på.¨Vi kommer till ett stigkors. ¨Here you see at the map, and lock here (jag gestikulerar för att visa hur det ser ut i verkligheten), it cross¨. Vi forsätter gå och kommer fram till en stor sten. ¨This is a big stone, it's a black dot at the map, we are here (pekar på kartan), it´s very vanligt to put controlls at big stones¨. Vi traskar vidare och hamnar vid en kontroll vid en grop. ¨In sweden we call this a grop¨Jisses tänker jag, hur dålig är jag inte att föklara på engelska. Lektionen fortskrider jag förklarar och gestikulerar, eleven pratar och frågar den med. När lektionen är slut pustar jag ut coh hoppas innerst inne att eleven lärde sig något, eleven såg nöjd ut men det kanske var för att lektionen slutade....

Idag har vi haft lägerskola vid Tjärnsjön, jag väljer att sammanfatta mig kort - Inte nöjd!

Nu till inläggets höjdpunkt förutom min knackliga orienteringsengelska. Bilder på lilla Selmas första vistelse ute på gården.

           

           Kikar sig nyfiket omkring

 

           
            Något blev lite otäckt

           
            Att klättra i träd var kul

           
            Astrid höll ett vakande öga på lilla Selma när hon var ute

           
            Ett trött misse sover med husse

Puss och kram på er alla


Kommentarer
Postat av: erica

Inte nöjd med Tjärnsjön...låt mig få veta mer!?

Inte nöjd med engelska...ha ha...it takes one to know one...jag lider med dig! :)

Nöjd med katten och maken...jag förstår dig här med! :)

2010-09-03 @ 22:23:13
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0