Kylig skidtur

Hej!

Idag är det kallt. Det var -20 grader när jag vaknade i morse. Första tanken var att det kommer bli kyligt på min skidtur. Många andra som är lediga och har privilegiet att vara hemma kanske hade tänkt att är det -20 grader ute, kurar jag ihop mig i soffan med en bra bok eller en film och dricker lite varmt te. Jag beslöt mig för att vänta två timmar och hoppades att det skulle bli lite varmare. Och det blev det, hela två grader varmare. -18 är väl ingenting! Bylsade på mig lager på lager och begav mig ut.

Första tanken var att gå in igen men det gör mig inte till någon bättre skidåkare. Spände på mig skidorna, trädde på stavarna och gled ut i spåret. Jag nämnde ju igår att jag har fått ett spår alldeles utanför dörren och det är värt att nämna igen, vilken lyx. Som ni alla förstår bor jag ute på landet, där det finns gått om åkrar, skog och en golfbana. Bra förutsättningar för ett längdskidspår.

Det bet lite i kinderna på turen och snoren rann bokstavligt talat. Is bildades i ögonfransarna och kylan bet lite i låren. Men vad härligt det var. Det var stålande solsken och blå himmel, och jag var helt ensam i spåret. Jag blev ett med naturen medans jag gled på skidorna. Jobbade på diagonalåkningen (har fått förklarat för mig att det heter så, inte parallellåkning som jag skrev i ett tidigare inlägg) och stakningen, Hade bra fäste och hyfstat glid. Det knarrade i snön varje gång jag satte ner stavarna. Kände att Gunde Svan snart kan få sig en match i spåret, en duell på femmilen, det vore ngt...

Det blev 8 km i kylan. Bra med tanke på att det ändå var -18 grader. Var lite kall när jag kom in men efter en varm dusch och mat var jag som människa igen. Imorgon blir det nya tag, men har sett på vädret att det ska bli kallare. vi får se hur det blir.

Ikväll vankas det fest hos kära kollegan. Kul ska det bli. Jag får åka ensam då sambon jobbar. Nu ska jag ta och vila mig i form så jag orkar hålla mig vaken ikväll.

Puss och kram på er alla

                                                 


Kommentarer
Postat av: erica

Bra jobbat! Imponerande!

2010-01-05 @ 15:37:56
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0