Hård träning med Vasalopps Anders

Hej!

Idag har jag haft hårdträning med Vasalopps Anders, i allfall enligt mig. Smetade på rikligt med valla innan avfärd, en blå, och tyckte att jag lyckats bra. Den funkade ju kvällen innan. På plats i Bergebo med Vasalopps Anders, hans sambo och min svärmor bar det av. Inget fäste - SUCK! Då kom en tröst från Vasalopps Anders; Jag vallar om när vi kommit ner innan vi ska uppför igen. Hmmmm vad tänkte han nu, uppför. Var detta uppvärmningen, backträning på skidor....

Nerförlut i ca 1 km. Jag är verkligen inte stabil när jag åker nerför. En annan är van med slalomskidor och inte smala hala skidor. Jag erkänner att jag är lite rädd, har inte kontroll på det jag gör. Möter jag någon får de väja för jag kan inte. Väl nere kan jag inte stanna, så jag kör en rumpstopp. Den funkar den med. Fick omvallat och vilket fäste jag fick. Sedan förklarade Vasalopps Anders att jag vallat på för kort spann, jag hade vallat i klisterzonen endast. Aha, tänkte jag och kände mig lite dum. Och så började färden uppför, vilken mardröm. Sprungit upp för i backar har jag gjort med bra tempo, men skidor uppför i snabbt tempo var rena döden. Jag blev helt slut och detta var bara uppvärmningen. Fick många bra tips vad jag ska tänka på uppför. Inte använda stavarna så mkt, vara rak i kroppen, fram med bröstet ,fram med höften, spinga på tå, inte så långa steg, försök å glid..... Ja, ja, ja tusan vad svårt å tänka på allt....

Väl uppe var det dags för en liten längre tur tyckte Vasalopps Anders, där det är varierad terräng. Då fick jag lära mig om stakning och vad det innebär. Bra att träna mkt stakning så man blir stark. Man ska visst staka när det lutar lite lätt uppför men vad jobbigt det var då, samt när det lutar lite nerför. Slet gjorde jag...

Spåret vi åkte var sådär. Med tanke på att det egentligen inte kommit så mkt snö var spåret löst. Och det gick verkligen upp och ner. Som sagt nerför är inte min starka sida och inte om det är löst i spåret, så jag for på ändan ganska många gånger. Det går ju så fort ibland... Hade Vasalopps Anders brevid mig eller bakom mig påhejandes vad jag skulle göra. Staka, staka, upp på tå, små lätta steg, trippa, glid mer..... När jag kom fram till bilen var jag helt slut. Skrapade ihop 20 km idag och Vasalopps Anders såg helt obeörd ut, orättvist! Han töstade mig och sa att nästa gång åker vi längre.....

Tack ska Vasalopps Anders ha för denna lektion, den var guld värd. Kan kanske bli någon mer, jag ska ju trots allt åka nio mil och det är ingen barnlek. Jag har hört att ska man åka ett Vasalopp/Öppet Spår krävs det många mil i kroppen. Närmare 50 mil. Själv har jag bara kommit upp i 7,3 mil....

Dagens mat-och träningsdagbok:
Frukost - Naturell youghurt, blåbär, Pulúns müsli, ett ägg, ett glas berocca, två koppar kaffe
Mellanmål - en banan
Lunch - Tonfisk, keso, en avocado, några nötter, tre fincrisps med ost, ett äpple, ett kopp ingefärste
Middag - Kyckling, 1 dl matvete, sallad, hemgjord sås, en kopp kaffe
Kvällsmål - Fruktsallad med vaniljkesella + en kopp green chai

Vattenmängd: 3 liter

Träningsmängd: 20 km längdskidor

Puss och kram till er alla
                                           

Kommentarer
Postat av: erica

Såja! Det börjar likna något! Det där med många mil före ett vasalopp är överskattat...själv körde jag en mil innan...och det helgen v5. Okej, jag hade tränat massor av annat...men ändå.

Nu ÄR det inte något att rekommendera. Du gör helt rätt...som vanligt! Slit på! Kan vi inte åka skidor efter jobbet någon annan dag då? TOrsdag efter volleyn? Eller hellre onsdag? Kram

2010-01-18 @ 07:33:51
URL: http://ericasvardag.blogg.se/
Postat av: Anna

Så flitig du är...Vasaloppet är ett bra mål att sikta på med träningen...jag ska åka nästa år.

2010-01-18 @ 15:36:17
URL: http://igelstrom.blogg.se/
Postat av: Alvinmette

Lively, fresh and designer work - really like the natural themes, and the website is cool! Worth a visit!

2011-10-20 @ 07:49:50
URL: http://alvinmette.bloghy.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0