En helg i Lima och Sälen

Hej!

Vet att jag inte skrivit sedan i Torsdags men har lite problem med Internet uppe i skogarna, I alla fall där vi bodde, i Lima, pappas gamla familjehem. Får försöka att fixa till det bättre tills nästa gång.

Vi drog upp efter jobbet på fredag. Lungt och stilla på vägarna, knappt ngn trafik alls. Skönt, då kan man hålla sin egen hastighet utan att behöva bli irriterad på andra trafikanter. Väl framme hade Pensionat Bakken öpnnat och middag stod serverad, Tacos, fin fina grejer en fredag kväll. Sedan blev det Morden I Midsommer, mammas absoluta favorit program. Den tiden var inte mamma kontaktbar. Hon brukar inte vara så när det kommer till teve, men när detta visas är hon alldeles lyrisk.

Lördag startade med frukost nere i storhuset, framdukad och klar. Härligt med service. Dagen var inbokad med massor av saker. Trippen uppåt i landet var inte helt för nöjes skull utan en avstämmning inför den 6:e mars då bröllopet går av stapeln. Första stopp blev i Stadium-tältet, som ligger på vägen upp mot Sälen. Det kliade i mina shoppingfingrar men en stor besvikelse var att jag inte hittade ngt jag ville ha. Illa, men sambon blev glad, billigare så... Stopp nr 2 blev hos floristen för att kolla av beställningen, de verkade ha fått med allt men det blev några tillägg. Vi åkte vidare mot kyrkan och kollade där, sedan till Gammelgården för att få svar på några frågetecken om lokalen. Vi ska ha alla boendes där samt att bröllopsmiddagen äts där. Stället är perfekt, det kommer bli kanon där. Sedan var det dags att ansluta oss till mina föräldrar som kommit upp för gemensam lunch. Det blev Majkens Sylta i Lindvallen, efter att min käre far ratat ett annat förslag. Det fanns inga riktiga sittplatser där, sitta i en soffa el fotölj och äta, och inget riktigt bord. Nej vet ni vad....

Efter trelig och god lunch begav vi oss till det stället som fredagens middag kommer att hålla till. Fasiken vilket bra ställe. Tänker inte tala om vad det är, he he he ..... Sedan var det tänkt att vi skulle bada på Experium, det nybyggda badet och upplevelsecentrumet som byggts till i år. När vi pakerat bilen och var på väg in såg jag att jag glömt min väska hemma. Bra jobbat av mig. Det blev att gå in och sätta sig i en bar/lounge och dricka kaffe istället. Vi kunde inte åka hem för vi hade en till tid på Gammelgården för att testa bröllopsmenyn, så det var bara att sitta och vänta. Vilket ställe det byggt. Det finns bad, spa, affärer, gym, bowling, frisör och en stooooor restaurang som har plats för 2400 sittande matgäster och en hel del olika barer/lounger. Trevligt och modernt, allt för den stressade och bekväma stortadsbon, här har man allt under samma tak. Långt ifrån lungnet på Gammelgården där det är trångt, lungt och mysigt som har funnits hur länge som helst. Det är bra att det finns allt däruppe, så att man kan välja...

Och så till provmiddagen. De hade dukat som de brukade vid bröllop. Vi provade fyra rätter och fem viner, jisses vad mätt man blev. Allt var supergott, blir knivigt att välja, vi får fundera lite till. Kvällen avslutades med Alfapet tillsammans med föräldrarna. Mamma vann båda gångerna, jag som ville vinna...

Idag söndag var vi på Experium och badade och var i det nya bastulandet som de också har. Ovant omklädningsrum, alla var i samma gigantiska rum, det enda som skillde avdelningarna åt var skåpen. Det fanns tre avdelningar i detta massomklädningsrum, herr, dam och mix. Men är man pryd och inte vill visa sig så är inte detta att rekomendera, inte speciellt avskilt mellan avdelningarna. Badet var som Aqua nova i Borlänge, förutom att det finns en surfvåg. Men det vågen är dyr att hyra närmare 250 kr timmen. Allt var dyrt, men det är ju Sälen. 195 kr kostade det att gå in på badet per person, vill man surfa på vågen kostar det ytterligare 250 kr och vill man gå in på ett gigantikt Bastuland de hade kostade det ytterligare 120 kr. Dessutom var det förbjudet med medhavt matsäck, endast badets restaurang var tillgänglig om man ville äta. Man hade klockor som låsmedel till skåpen, på dessa klockor fanns det en kredit på 600 kr, det var ju bra så man slapp släpa pengar, Dyrt att vara barnfamilj på detta bad i allfall.

Hade tagit med mig mina längdskidor för jag hade oppats på lite träning, men icke. Det var tokkallt! börjar bli orolig för min skidträning, kanske måste åka trots att temeraturen visar som varmast -25 grader på dagen. En tankt som tåls att tänka på.

Imorgon börjar jobbet på riktigt, eleverna kommer. Kul ska det bli, hoppas bara de kommer ihåg idrottskläderna....

Puss och kram på er alla
                                              

Kommentarer
Postat av: erica

Härligt inlägg. Beskrivningarna av vad ni varit med om ,får mig att längta upp! Och framförallt längta till ert bröllop! Men nästa fredag kommer ni hit och vi får lägga upp lite planer! Det blir bra!

Nu ser jag fram emot nästa blogginlägg...med damens ätande under dagen! Kram

2010-01-11 @ 18:42:35
URL: http://ericasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0