En dag i längdskidornas tecken

Hej!

Idag har dagen kretsat mkt åt längdskidor, både genom att åka själv och att titta på teve.


Det var en stillsam morgon. Gick bet på melodikrysset, attans. Gillar inte när jag inte klarar av saker och ting. Fick snabbt improvisera lunch till sambon som skulle iväg och jobba. Det blev älgfärsbiffar, potatis, broccoli och sås.


Efter att jag vinkat av sambon begav jag mig till Bergebo och skidspåret där. Hade naturligtvis haft skidorna inne för lite vallning först, smetade på den nya vallan jag köpt. Väl framme vid spåret hade jag redan innan jag startade beslutat att åka över en mil idag, då kan man ju inte ändra sig oavsett hur skidorna är. Som sagt, bakhalt, inte en gnutta fäste i uppförsbackarna. Va f*n gör jag för fel. Antigen vallar jag uruselt eller annars har jag ingen teknik alls när det kommer till uppförslutning. Eller kanske är det en kombination av båda..... Diagonalåkningen samt stakningen gick fin fint, men uppför fick jag slita hårt. Kommer bli jäkligt stark i armarna av detta. Det blev tillslut 14 km, mkt nöjd med tanke på allt slit i uppförsbackarna.


Det vankades lunch och snälla grannen bjöd. Tack för det! Sedan blev det soffläge och skidor på teve. Gjorde en brasa för jag blev lite frusen och då blev det mkt varmt och skönt. Så varmt och gosigt att jag slumrade till mitt i all spännande skidåkning på teve.


När jag vaknade hade jag sovit en timme. Jag beslöt mig för att ringa Vasalopps Anders för att få lite vallningstips och eventuellt lite skidteknik hjälp. Hjälp fick jag och en uppläxning. Han följde visst min blogg och kommentrerade att jag åkte på tok för lite skidor och pysslade med annan träning. Sedan sa han åt mig att jag brer på för lite valla, många lager ska det vara och man ska alltid valla om inför varje tur. Hmmmm jag som smetat på lite valla, strukit ut detta och sedan begett mig ut. Kanske är vallningen trots allt och inte min teknik. Ska få teknikträning av Vasalopps Anders imorgon, det blir bra det. Och kankse lite mer vallningstips, det kan behövas.


När jag lagt på telefonen hade jag fått skuldkänlor av att jag åkt för lite skidor och tränat annat i stället. Tycker inte om att bli uppläxad, då vet jag att jag gjort fel och det tycker jag absolut inte om att göra. Tog in skidorna vallade om i flera lager och begav mig ut i skidpåret igen. Faktiskt bättre fäste denna gång, inte perfekt men okej. Hade superglid. Körde med pannlampa då det blivit mörkt ute men den hade inte behövts, det var skapligt ljust ändå. Så det blev ytterligare 8 km i längspåret. Totalt 22 km idag, det kan han väl inte klaga på i allfall....


Dagens mat och träningsdagbok:
Frukost - Naturell youghurt, blåbär, Paulúns müsli, 2 ägg, ett glas berocca, två koppar kaffe
Mellanmål - En banan
Lunch - Färsbiffar, potatis, kokta morötter, kantarellstuvning, saltgurka, en hård knäckebrödsmacka + en kopp ingefärste
Mellanmål - en lussebulle, en kopp kaffe, fruktsallad med vaniljkesella
Middag - Skink och rostbiffssallad med valnötter och ädelost + en kopp ingefärste
Kvällsfrossa - Mer fruktsallad och vaniljkesella


Vattenmängd: 3,5 liter


Träning: 22 km längdskidor


Kommentar: Jag vet att en lussebulle inte är ngt mellanmål och vanilkesella ska man inte äta så ofta. Men det är lördag och jag frossar lite extra =)


Puss och kram till er alla


Kommentarer
Postat av: erica

22 km - that´s the way to tango! Härligt jobbat. Bra att du fick en lussebulle som gratifikation efteråt!

Själv åkte jag bara 7km...men då hade vi sprungit 13km innan. Jag är nu helt slut i rygg och armar. Hade värsta fästet men inget glid. Det gillar jag mer än bakhalt...som jag hatar. Lär mig gärna valla! Kram

2010-01-17 @ 15:41:07
URL: http://ericasvardag.blogg.se/
Postat av: blombella

Bara imponerad, en hälsosam lussebulle med kesella passade bra. Det är svårt med valla, jag vet inte vilken fårg som är gångbar.

2010-01-17 @ 18:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0